آمار

Tuesday, October 26, 2010

شناسنامه مجسمه شهریار مفقود شد + عکس


اما نکته قابل توجه در مورد مجسمه شهریار این است که نه تنها بدل این مجسمه ساخته نشد و هنوز پایه این مجسمه خالی است؛ بلکه چند روزی است شناسنامه این مجسمه نیز مفقود شده و پایه مجسمه به محلی برای تبلیغات تبدیل شده است.

شناسنامه مجسمه محمد حسین شهریار در مقابل تأتر شهر نیز مفقود شد.
 مجسمه نیم‌تنه «استاد شهریار» اثر علی قهاری که در کنار مجسمه‌های کمال‌الملک و امیرکبیر در بوستان دانشجو و مقابل ساختمان تئاتر شهر نصب شده بود،‌ توسط سارقان حدود ۸ ماه پیش به سرقت رفت.

بعد از جریان سرقت سریالی تعدادی از مجسمه‌های شهر تهران، مسئولان شهری تصمیم گرفتند مجسمه‌های بدل از جنس فایبر گلاس با روکش برنز ساخته و جایگزین مجسمه‌های سرقتی کنند.

اما نکته قابل توجه در مورد مجسمه شهریار این است که نه تنها بدل این مجسمه ساخته نشد و هنوز پایه این مجسمه خالی است؛ بلکه چند روزی است شناسنامه این مجسمه نیز مفقود شده و پایه مجسمه به محلی برای تبلیغات تبدیل شده است.

ماه‌ها از سرقت سریالی مجسمه‌های شهر تهران می‌گذرد و تاکنون سارقی دستگیر نشده است. مسئولان شهری وجود هرگونه فیلم از سرقت مجسمه‌ها را تکذیب می‌کنند؛ این در حالی است که پلیس رسماً اعلام می‌کند که تصاویری از سرقت مجسمه‌ها در اختیار دارد.

قالیباف: سارقان به صورت باندی عمل کرده‌اند

بعد از سرقت مجسمه‌های شهر تهران برخی از مسئولان اعلام کردند این سرقت‌ها به صورت سازمان یافته بوده است.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران با تأکید بر این موضوع که شهرداری مسئول امنیت شهر نیست، تصریح می‌کند: نگهبان‌های پارک‌ها باید حساسیت بیشتری داشته باشند و این موضوع نیز در حال پیگیری است.

وی در ادامه می‌گوید: نیروی انتظامی اطلاعات خوبی در این زمینه به دست آورده است.

شهردار تهران تصریح می‌کند: دزدیدن مجسمه‌ها اقدامی سازماندهی شده است و سارقان به صورت باندی عمل کرده‌اند.

البته به گفته نادر نوروزی مدیر کل حقوقی شهرداری تهران، در باره سرقت مجسمه‌ها شکایت کرده‌ایم. شهرداری بحث حقوقی این موضوع را پیگیری کرده و منتظریم تا پلیس اقدامات لازم را انجام دهد.

انتقال برخی از مجسمه‌ها نیاز به جرثقیل داشت

برخی از مجسمه‌های که از سطح شهر ربوده شد. بیش از ۴۰۰ کیلوگرم وزن داشت و به راحتی امکان جابجایی آن وجود نداشت و باید سارقان برای حمل این مجسمه‌ها از ابزارهای خاص استفاده می‌کردند.

حسین کلخورانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در باره سرقت مجسمه‌ها گفت: مجسمه‌ها را با پیچ و مهره بر روی پایه‌ها نصب کرده و قابلیت باز کردن داشته است، ولی باید این را بگویم که برای انتقال برخی از آنها احتیاج به جرثقیل بوده است.

وی بعد از نصب مجسمه برنزی امیر کبیر در پارک ملت در پاسخ به پرسش خبرنگاری  مبنی بر اینکه چه تدابیری کرده‌اید تا دیگر این مجسمه‌ها به سرقت نرود، گفت: در مجسمه‌های جدید تهران از یک شرایط سازه‌ای استفاده کرده‌ایم که امکان ربودن مجسمه‌ها وجود ندارد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران ادامه داد: با این روش به کار برده در نصب مجسمه‌ها امکان ربودن آنها امکان پذیر نیست.

طی ۸ ماه گذشته در تهران مجسمه «ستارخان» واقع در خیابان ستارخان اثر شهریار ضرابی،‌ «باقرخان» واقع در خیابان شهرآرا اثر شهریار ضرابی، صنیع‌ خاتم واقع در پارک ملت اثر حمید شانس، دو مجسمه در خانه هنرمندان ایران از آثار محمد مددی و فاطمه امدادیان، «استاد شهریار» در مقابل تئاتر شهر اثر علی قهاری ، دو مجسمه «شریعتی» در پارک شریعتی اثر حمید شانس و «مادر و فرزند» اثر هژبر ابراهیمی واقع در شهرک غرب و مجسمه این سینا، نظامی گنجوی و دادمان به سرقت رفته است و تاکنون سارقان دستگیر نشده‌اند.

 منبع: پرشین لود